Pemanfaatan Media Canva Dalam Pemeblajaran Fisika Untuk Meningkatkan Pengalaman Belajar Peserta Didik Di Kelas XI SMA Negeri 2 Kabupaten Pulau Morotai

  • Cut Sri Mainita Seba Institut Sains dan Kependidikan Kie Raha Maluku Utara
  • Irawati H Malan Institut Sains dan Kependidikan Kie Raha Maluku Utara
Keywords: Utilization, Canva Application, Learning Media, Learning Experience

Abstract

This research aims to determine how the use of Canva media in physics learning can enhance the learning experience of students in the 11th grade at SMA Negeri 2 Pulau Morotai and to assess the effectiveness of Canva media in improving the learning experience of students in the 11th grade at SMA Negeri 2 Pulau Morotai. The formulation of the research problem is as follows: (1) How is the utilization of Canva media in physics learning to enhance students' learning experiences, (2) How effective is the utilization of Canva media in physics learning to improve students' learning experiences in the XI grade at SMA Negeri 2 Kabupaten Pulau Morotai. The research method used in this study is the qualitative method. The subjects of this research are all students and a physics teacher in the 11th grade at SMA Negeri 2 Pulau Morotai. The research instruments used in this study include observation, interviews, questionnaires, and documentation. The data is then analyzed using percentage formulas and triangulation. From the research results, the observation of students showed 72.20% in the very good category, the observation of teachers showed 100% in the very good category, the teacher questionnaire showed 92.5% in the very feasible category, and the student questionnaire showed 67% in the very good/feasible category. Thus, it can be concluded that the use of the Canva application as an electronic-based learning media is very effective in enhancing the learning experience of students in the XI grade at SMA Negeri 2, Morotai Island Regency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdussamad, Zuchri. 2021. Metode Penelitian Kualitatif. Makassar: Syakir Media Press

Afdhaluzzikri, Muhammad. 2022. “Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas II Jenjang Sekolah Dasar Negeri Reusak Kabupaten Aceh Barat”.

Ali, N., & Muhlis, F. (2023). Efektifitas Penggunaan Media ICT Berbasis Android Terhadap Hasil Belajar Fisika Pada Konsep Pengukuran di Kelas X SMK Negeri 5 Tidore Kepulauan. KUANTUM: Jurnal Pembelajaran dan Sains Fisika, 4(2), 97-108.

Ali, N., & Muksin, M. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Pendekatan Make A Match Pada Konsep Suhu Dan Kalor. KUANTUM: Jurnal Pembelajaran dan Sains Fisika, 4(1), 17-26.

Hapsari, GPP, Zulherman, Z. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Peserta didik. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384-2394.

Hapsari, Gita Permata Puspita, dan Zulherman. 2021. “Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva Pada Pembelajaran IPA.” PSEJ (Pancasakti Science Education Journal). Vol 6, No. 1: 22–29. doi: 10.24905/psej.v6i1.43.

https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/SPBSI/article/view/1381

https://repository.um-surabaya.ac.id/207/4/BAB_III.pdfpenulisantindakankelas

Kurniasih, E., Leksono, P. I., Rohman, U. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Canva untuk Kelas 11 SMAN 3 Lamongan pada Materi Fisika. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(3), 654-661

Laut Mrtha Jaya, I Made. (2020). Metode Penlitian Kuantitatif Dan Kualitatif. Yogyakarta: Quadrant.

Pratiwi,utami.2021.Mudah Belajar Desain Grafis dengan aplikasi canva. Diva press.Yogyakarta

Rizanta, Gilang Alfinandika dan Meilan Arsanti. 2022. “Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Masa Kini. Senada (Seminar Nasional Daring)”. Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni. IKIP PGRI Bojonegoro.

Safitri, Anggy Dwi Nur. 2023. “Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 5 Purbalingga”.

Sanjaya, Wina. (2008). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Sanjaya, wina. (2017). Pendidikan Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Balebat Dedikasi Prima.

Trihandayani, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Canva untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sistem Pengisian IC Regulator (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Usman, A. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Fisika Peserta Didik MAS Nurul Jihad Tului Melalui Media Online Berbasis Clasroom. KUANTUM: Jurnal Pembelajaran Dan Sains Fisika, 3(1), 1-19.

Wiliyanti, V., Latifah, S,. Syarlisjiswan, M. R., Kurnia, A. E. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Mobile Learning Berbantuan Smart Apps Creator Pada Materi Fluida Dinamis. Jurnal Fluida Dinamis, 3, 129-137

Published
2024-12-13
How to Cite
Seba, C., & Malan, I. (2024). Pemanfaatan Media Canva Dalam Pemeblajaran Fisika Untuk Meningkatkan Pengalaman Belajar Peserta Didik Di Kelas XI SMA Negeri 2 Kabupaten Pulau Morotai. KUANTUM: Jurnal Pembelajaran Dan Sains Fisika, 5(2), 9-27. https://doi.org/10.5281/zenodo.14641784